Translate

miercuri, 7 noiembrie 2012

ATAC IMPOTRIVA SITE-URILOR CU CONTINUT PIRATAT

 Aţi gustat filme gratis, mâncaţi acum pe bani!

Vorba cântecului: şi când ploaia va veni, le va potopi pe toate... Ofensiva împotriva site-urilor de filme pirat, declanşată de Media Pro, arată că epoca romantică a internetului românesc se apropie de sfârşit
Ofensiva Media Pro împotriva site-urilor cu conţinut piratat (dintre care Vplay şi Filmehd erau cele mai cunoscute) poate fi interpretat ca un val care spulberă jucătorii clandestini de pe piaţă, şi despre care se ştia că va veni, neapărând peste noapte. Actualul şuvoi din România a fost trăit la aceleaşi proporţii şi în Statele Unite sau Europa occidentală cu 3-4 ani în urmă. Este de aşteptat ca Vplay să iasă definitiv din scenă după ce şi-a făcut datoria: a creat un nou obicei de consum. Acum a venit timpul să plătim.
RCS dă o şansă piraţilor
Scandalul va dura câteva săptămâni, dar legea e destul de clară: încălcarea dreptului de autor se pedepseşte cu închisoare de la 1 la 4 ani sau cu amendă. La noi n-a făcut nimeni puşcărie şi amenzile încă sunt mici; în SUA, chiar săptămâna trecută tribunalul din Illinois l-a obligat pe un individ oarecare la plata a 1,5 milioane de dolari pentru piratarea de conţinut porno.
Media Pro a reclamat la CNA şi Consiliul Concurenţei faptul că magazinele de conţinut on-line difuzează filme piratate. Interesul Media Pro era ca providerii de Internet (Romtelecom, RCS şi UPC) să restricţioneze automat aceste site-uri. E ceea ce îşi propunea ACTA, dar n-a trecut de Parlamentul European: providerii să blocheze automat domeniile web indezirabile şi să permită procurorilor accesul la datele personale ale consumatorilor care se uită la filme piratate.
RCS a spus clar că nu va restricţiona niciun site, neavând niciun interes în această bătălie, dimpotrivă, ar putea fura clienţi de la Dolce, care are propriul magazin on-line şi care a blocat deja Vplay şi Filmehd.
Valul noii ere online
Dezbaterea va fi furtunoasă, iar românii vor semna petiţii cu sutele de mii în apărarea piraţilor. Dar Media Pro, prin site-ul propriu voyo.ro, a nominalizat circa 50 de seriale TV produse Sony şi Warner, pe care are licenţe de distribuţie, plătite cu bani grei, şi care sunt piratate de Vplay. Finalul e previzibil.
Site-ul fantomă a făcut o afacere excelentă în România. N-au niciun domeniu înregistrat aici (deci nu se supun jurisdicţiei româneşti), nu se ştie cine sunt patroni, nu i-a văzut nimeni la faţă vreodată (circulă legende că ar fi bulgari sau olandezi), n-au nicio dată de contact şi retransmit semnalul prin servere împrăştiate prin toată lumea, pentru a-şi pierde urma.
În 3-4 ani de activitate, şi-au creat o piaţă estimată la 500.000-1.000.000 de români, creând dependenţă. Au încasat abonamente cuprinse între 3 şi 5 euro/lună în perioada de glorie, putând estima veniturile la minimum 10 milioane de euro/an, iar din vară, când se apropia urgia ACTA, a început să dea conţinut gratis la tot cartierul.
Această dependenţă a convenit de minune "proteviştilor", care au voyo. ro. Piaţa e maturată, oamenii ştiu cât de bun e conţinutul on-line, s-au obişnuit şi să plătească prin SMS şi, în plus, deja pe piaţa electronicelor s-a anunţat că 1 din 5 televizoare cumpărate e SMART, adică au hardisk şi conexiune la internet. Acesta e viitorul, iar furtuna de-acum s-ar putea să fie prima zi dintr-o nouă eră.
Este exact ce s-a întâmplat în America, unde giganţii din televiziune au creat portalul hulu.com: trei ani au oferit conţinut gratuit, nu s-au luptat cu niciun pirat, iar din 2010 i-au închis pe toţi. Valul noii ere on-line ne udă deocamdată doar la vârful degetelor de la picioare.
Pe voyo.ro eşti întrebat scurt: „Vrei voyo? Plăteşte 3 euro/lună”. E doar pachetul de bază, fi lmele tari se plătesc separat Pambuccian: arestăm internetul?
Varujan Pambuccian, cel mai apropiat legiuitor de problematica noilor tehnologii, ia apărarea piraţilor, atacând Media Pro la formă, nu la fond: "Consiliul Concurenţei n-are pe cine urmări, că serverele incriminate nu sunt pe teritoriul României, deci n-are jurisdicţie. CNA, de asemenea, n-are nicio autoritate în astfel de probleme". Deputatul, aflat şi-n campanie, şi atent la publicul amator de filme, vede o conspiraţie la mijloc: "Sper să nu fie vorba de o forţare, să nu fie România veriga slabă care să cedeze în faţa ACTA".
Exemplul gigantului Hulu
Hulu.com este cel mai mare portal de conţinut din lume. E un join-venture creat în 2007 de giganţii ABC, NBC şi Fox, la care ulterior s-a lipit şi Disney. Rulează mii de producţii ale celor trei televiziuni, dar distribuie şi filmele, concertele ori show-urile TV ale altor companii de broadcasting. Până în 2009, veniturile hulu. com au fost aproape zero, dar încetul cu încetul s-a introdus sistemul "pay per view".
Succesul Hulu în Statele Unite şi Japonia este uriaş, giganţii TV fiind deja pregătiţi pentru adaptarea la lumea viitorului. Încasările pe 2011 au ajuns la aproape 1 miliard de dolari. Se spune deja că actualele televiziuni vor fi înlocuite de un tandem: studio de producţie şi portaluri de distribuţie online. E cam ce-a făcut Steve Jobs cu iTunes: vinde muzica produsă de vechile studiouri şi toată lumea e mulţumită.
"Orice conţinut pirat înseamnă un minus potenţial pentru bugetul de stat şi pentru creatorii de conţinut."
MARIA APOSTOL, director PR Pro TV


Sursa: www.evz.ro – 05.11.2012

Niciun comentariu: