Translate

marți, 25 octombrie 2011

Liviu Ciulei - Cu gandiri si cu imagini.






A murit Liviu Ciulei, una dintre cele mai fascinante personalitati din artele vizuale romanesti. Decesul marelui regizor s-a petrecut la un spital din Germania. 
Intr-un interviu la TVR Cultural, Liviu Ciulei vorbea cu regret despre faptul ca putini sunt cei care il mai recunosc acum pe strada, in timp ce pe vremuri era salutat din metru in metru. "Acum cativa ani se intampla sa mearg pe strada si eram salutat din metru in metru, dar acum pote merge si sute de metri si nu ma mai saluta nimeni".
Desi cronicile scriu ca Liviu Ciulei a debutat ca actor in 1946 in rolul lui Puck din Visul unei nopti de vara de Shakespeare, regizorul declara la TVR Cultural ca de fapt a debutat ca actor la Teatrul Mic, in anul 1945. S-a intamplat chiar in blocul in care a fost cofetaria Nestor, care s-a prabusit la cutremurul din 1977, dealtfel mare rivala a Capsei. A debutat in piesa Incatusarea de Philip Barry, un amanunt care nu este mentionat in scrierile de specialitate.

Regizorul Liviu Ciulei a murit la un spital din Germania. Afla detalii
Ciulei mai povesteste la TVR Cultural cum a picat examenul de atestat sindical, in 1948, situatie care i-a interzis sa mai faca regie timp de 11 ani. Marturiseste apoi cu satisfactie si cu oarecare regret ca a avut totusi voie sa faca scenografie si sa joace.
"Dupa ce-am pus prima piesa in scena in 1948, a trebuit sa ma prezint la examenul de atestat sindical. Sindicatul artistilor iti dadea atestatul si un fost legionar care prezida aceasta comisie m-a trantit. N-am avut cum sa fac regie timp de 11 ani. Am avut insa voie sa fac scenografie si am putut sa joc. Si carnetul de arhitect l-am capatat tarziu, dupa ce mi-am luat diploma. In 1954", povesteste Ciulei la TVR Cultural.

In ultimii ani avea probleme de sanatate. Asa s-a apucat de proiectat vile
Marele regizor mai povesteste in interviul acordat lui Horia Roman Patapievici ca s-a apucat de proiectat vile pentru ca nu mai auzea bine. Dupa ce s-a lasat de regie, a devenit membru de onoare al Ordinului Arhitectilor din Bucuresti si membru al Ordinului Arhitectilor pe tara.
"Am facut acum proiecte de case, dupa ce m-am lasat de regie, pentru ca nu mai aud bine. Ultimul spectacol a fost Henric al IV-lea. Dupa ce m-am lasat de regie am inceput sa desenez o vila. Am recapatat un mic teren la Sinaia si am proiectta o vila acolo. Am fost facut membru de onoare al Ordinului Arhitectilor din Bucuresti si membru al Ordinului Arhitectilor pe tara", mai spune Ciulei.
"In 1945 eram in anul 2 de Conservator, a fost examenul de sfarsit de an. Arhitectura am terminat-o in '49, tot amanam proiectele. Am vrut saplec din arhitectura. Diploma de absolvire a luat-o desenand un teatru pentru tineret si copii. Diploma de absolvire a facut-o in stil modern si a trebuit sa o schimbe pentru ca altfel nu ar fi fost aprobata. Nu se putea face arhitectura moderna. Examenul de absolvire era intr-o clasa mica", povesteste Ciulei in emisiunea "Inapoi la argument" de la TVR Cultural.

Finalul carierei cinematografice

Padurea Spanzuratilor (al treilea sau film dupa Eruptia si Valurile Dunarii) a reprezentat finalul cinematografiei pentru maestrul Ciulei. S-a concentrat insa pe teatru, unde a lucrat la mai multe proiecte, desi n-au mai ajuns niciodata pe ecran.

„Undeva am fost eu de vina. Toate filmele pe care le-am propus dupa Padurea mi-au fost refuzate. Vroiam sa fac Visul unei nopti de vara, trebuia sa joace si Monica Vitti, era o combinatie cu italienii care a cazut. Dupa aceea am propus tot un Shakespeare, Regele Lear, am vrut sa-l fac cu tarani din Maramures. si a fost refuzat. Iar ceea ce mi se oferea nu-mi placea. Mi s-a oferit Reconstituirea si stiam ca o sa aiba foarte multe necazuri, cum a si avut. si i-am spus lui Pintilie, care voia neaparat sa-l faca, Fa-l tu, Pintilie. Apoi am propus Baltagul, dupa Sadoveanu, si vedeta principala era Anna Magnani, vazuse filmul meu si voia sa joace. Iar eu am fost atat de tampit – nu mi-e rusine sa spun – ca am refuzat un scenariu extraordinar, care facuse din Vitoria Lipan un fel de comera italiana, care vorbea tot timpul. Avea o trasatura de geniu in filmul lui: ea il descoperea pe Lipan, care nu se vedea in film, etapa cu etapa, si se indragostea de el. Ceea ce era o virtuozitate scenaristica. Eu am fost atat de prost, incat n-am vrut sa plec de la statuara, taciturna Vitoria Lipan a lui Sadoveanu”.

Actor, regizor si director de teatru, realizator de film, arhitect, scenograf de teatru si film, autor de film de televiziune, profesor universitar cu o cariera stralucita la New York. Acesta este Liviu Ciulei, un artist total, care isi gindeste spectacolele din perspectiva conditiei metafizice a teatrului.
Nu a acceptat nici un interviu in ultimii 20 de ani. De aceea, interviul de la TVR Cultural este mai mult decit un simplu interviu. Este un dialog din clipele caruia rasare portretul unui Creator de teatru absolut.
Albumul "Liviu Ciulei cu gandiri si cu imagini"
"Liviu Ciulei cu gandiri si cu imagini" este o carte-document despre creatia unui titan al teatrului si filmului romanesc.
Albumul a fost lansat, nu intamplator, intr-o librarie de pe bulevardul Magheru, aproape de Teatrul Nottara, un teatru construit de inginerul constructor Liviu Ciulley, ca sa-i ofere fiului sau, Liviu Ciulei, prima scena de pe care viitorul mare artist sa-si poata incepe drumul glorios catre lumea spectacolului.
Albumul are peste 300 de pagini, care ilustreaza si cariera din strainatate a lui Ciulei, adica aceea pe care a dezvoltat-o dupa ce comunistii l-au dat afara din functia de director al Teatrului Bulandra. Potrivit Formula As, Ciulei a fost dat afara pentru ca i-a ingaduit lui Pintilie sa realizeze spectacolul antologic numit "Revizorul". 
Albumul contine si poze din filmele realizate de Ciulei, cel care in 1965 lua premiul pentru regie la Cannes, pentru splendidul sau film - "Padurea spanzuratilor". Un film in care Liviu Ciulei il intruchipeaza, cu harul unui mare actor, pe capitanul Klapka. 
Albumul, editat in conditii grafice exceptionale (cu ajutorul BNR), a fost gandit si realizat de Ciulei, in colaborare cu prietenul sau fidel, teatrologul Mihai Lupu. 
Albumul are ca titlu un vers din Eminescu: "Cu gandiri si cu imagini".
Sursa foto: Captura TVR Cultural

Niciun comentariu: